Łączenie modeli | Edycja plików STL #2

W pierwszym poradniku dzieliłem STL-e na kawałki. Teraz sytuacja jest odwrotna. |

Programy: netfabb, Meshlab. |


Kilka plików STL możesz połączyć ze sobą i uzyskać jeden model. |

Jeśli to konieczne, dopasuj elementy do siebie np. w netfabbie, używając narzędzi SCALE, ROTATE i MOVE.

Eksportuj je jako STL. Ich pozycje względem siebie zostaną zapamiętane.

Wrzuć utworzone pliki do Meshlaba.

Kliknij prawym przyciskiem na nazwie dowolnej warstwy i wybierz FLATTEN VISIBLE LAYERS (1) a następnie kliknij APPLY.

Gwiazda_Meshlab

Zapisz całość jako STL klikając EXPORT MESH z menu FILE.

Gotowe 😀


Dzielenie i łączenie modeli to bardzo przydatna umiejętność.

Wyobraź sobie butelkę, której górna część przy szyjce jest prawie pozioma.

Ale nie musisz wizualizować jej w głowie.

Stworzyłem taką przykładową butelkę na potrzeby poradnika.

Butelka2Żeby dobrze ją wydrukować trzeba władować do wnętrza sporo podpór, aby ta górna ścianka na czymś się opierała. Tak w przekroju wygląda to w Slic3erze:

Butelka_Slic3r

Ja jednak proponuję lepszy sposób, w którym chwilka zabawy z modelem drastycznie wpływa na czas druku i ilość zużytego filamentu.

Możesz oczywiście przeciąć model gdzieś wysoko i wydrukować górną część oddzielnie z małą ilością suportu, a następnie dwie części skleić.

W druku 3D takie metody się sprawdzają (tak jak w pierwszym poradniku),  ale nie są poprawne ideowo. Druk 3D, tak jak wiele innych procesów automatyzacji, ma na celu ograniczenie wkładu pracy człowieka. Projektowanie i modelowanie to zajęcie dla nas. Nakładanie materiału i tworzenie całego oraz gotowego fizycznego przedmiotu zostawmy kochanym maszynom.

Wracając do butelki, mój sposób druku wykorzystuje podział oraz łączenie elementów.

W netfabbie wycinam w górnej części butelki kawałek o wysokości kilku warstw druku (0,4 lub 0,6 mm).

Edytuję ten kawałek klikając REPAIR (1).

Butelka_netfabb1

Klikam ikonę SELECT SURFACES (2).

Butelka_netfabb2

Jednym kliknięciem zaznaczam wszystkie dolne trójkąty i wciskam DELETE.

Następnie klikam CLOSE ALL HOLES (3), APPLY REPAIR (4) i REMOVE OLD PART.

Butelka_netfabb3

W ten sposób stworzyłem cienką płytkę.

Eksportuję 3 elementy do oddzielnych plików STL.

W Meshlabie łączę je w całość sposobem przedstawionym na początku wpisu.

W Slic3erze zaznaczam opcję DON’T SUPPORT BRIDGES w ustawieniach podpór.

Drukuję.

Ale jak drukuję. Samo piękno druku FDM. Butelka powstaje pusta w środku. Płytka tworzy się jako most. Podpory są tylko nad płytką, a tam jest ich bardzo niewiele.

Butelka_wydruk

Wydrukowałem tylko fragment butelki, aby pokazać warstwy mostu od spodu (po prawej).

Po wydrukowaniu przebijam te dwie pełne warstwy śrubokrętem lub nożykiem.

Butelka jest gotowa 🙂

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s